* VROUWEN DIE NOOIT VERGETEN WORDEN: DE MUURSCHILDERINGEN EN MONUMENTEN VAN CIUDAD JUAREZ
Door Frontera NorteSur – 3 augustus 2015
Bron: Censored News: http://bsnorrell.blogspot.be/2015/08/women-never-forgotten-murals-and.html
Vertaald door NAIS: www.denaisgazet.be
Nota van de editor: Frontera NorteSur is er trots op om deze foto essay van een stille culturele revolutie te mogen delen. Een revolutie die Ciudad Juarez visueel transformeert en er voor zorgt dat de herinneringen en de eisen voor rechtvaardigheid voor de vermoorde en verdwenen vrouwen niet van de tafel geveegd worden
Nabij het knooppunt van Vincente Guerrero en Lopez Mateos in Ciudad Juarez, creëerde de lokale kunstenaar Maclovio hypnotiserende muurschilderingen ter ere van de drie vrouwelijke slachtoffers van verdwijningen en moord - Esmeralda Castillo Rincon, Rosa Virginia Hernandez Cano en Adriana Sarmiento.
In een onstuimig landschap schetsten Maclavio en zijn helpers de korte levens van de drie meisjes en vrouwen in een wereld van militarisering en nucleare bommen, migratie en femicide, of feminicide- het systematische doden van vrouwen.
De 34 jarige muralist zegt dat de thema’s oorlogen van binnen en buitenland verbindt.
Belangrijke lokale oriëntatiepunten zijn afgebeeld zoals de Rio Bravo, of de Rio Grande, de modderige en dikwijls uitgedroogde rivier die Ciudad Juarez zowel verdeeld als verenigd met zijn buur El Paso, Texas; de VS legerbasis van Fort Bliss; en “het land van vrouwenmoorden”, dat gesymboliseerd wordt door een rood kruis in het midden van de Mexicaanse vlag in plaats van de arend, cactus en slang.
Met purperen vlekken en overladen met kruisen zien we onderaan de Navajo Arroyo in de Juarez vallei afgebeeld.
Sinds de jaren 1990 werden tientallen vermoorde vrouwen teruggevonden op de landbouwzone buiten de stad die eens beroemd was voor zijn katoenvelden.
Onder druk van Frontera NorteSur hebben ambtenaren nog een onderzoek van de Navajo Arroyo beëindigd waarbij nog meer beenderen, fragmenten van kleding en vrouwenschoenen gevonden werden.
“Oorlog eist lichamen, mensenoffers,” zegt Maclovio
Het gezicht van Esmeraldo Castillo Rincon straalt ons toe van op de Vicente Guerrero mural, die zich op enkele straten verwijderd bevindt van de Rio Grande Mall nabij Juarez’s Pronaf zone.
“ Zij heeft schitterende ogen, maar ook een droevige, bezorgde blik,” zei Maclovio.
Esmeralda was slechts 14 jaar oud toen ze verdween in het centrum van Juarez.
Wanneer we de Vincente Guerrero mural bekijken bemerken we een trap die naar het reclamebord boven het appartementsgebouw leidt.
Het reclamebord staat boven een lokale onderverdeling waar een stralend koppel zegt dat ze er graag leven en waar de gelukkige residenten hun privéleven voor de buitenwereld kunnen afsluiten.
“ Ik hou van dit contrast,” grapt Maclovio over de semiotische clash tussen het reclamebord en de muurschildering.
Zoals andere murals was het Vincente Guererro project dat afgewerkt is in de zomer van 2015 een collectieve inspanning.
Maclovio zei dat de de familie’s van de slachtoffers bijgedragen hebben aan het ontwerp en het schilderen. Zo ook Perla Reyes, moeder van Jocelyn Calderon (verdwenen in 2012) en Paula Flores, moeder van Sagratio Gonzales (verdwenen en vermoord in 1998).
Later op de dag neemt Maclovio zijn telefoon en toont ons een foto van een regenboog die op een dag boven de muur verschenen was nadat de muur beschilderd was en een storm aan de hemel was losgebroken.
“ Dat was heel symbolisch,” zei hij met een brede glimlach.
Maclovio , artiest , muralist, poet, rapper, drummer en all ‘around hell raiser’ kan beschreven worden als een ‘21ste eeuw Paso del Norte Border Renaissance Man.’
Lees het volledige artikel (Engels): http://bsnorrell.blogspot.be/2015/08/women-never-forgotten-murals-and.html