Geen Oscars voor zwarte artiesten. Tegen racisme en besparingen in kunstsector!
30 januari 2016 

Door Blokbuster: http://blokbuster.be/nl/?p=8345

Ik kijk dit jaar niet bepaald uit naar wie een Oscar zal krijgen. De films heb ik gezien, maar het is moeilijk om voorbij te gaan aan de grote kudde olifanten in de porseleinwinkel. Dit jaar zijn er voor de tweede keer op rij geen zwarte genomineerden.

Reactie door Olivia Onyehara, actrice (eerder verschenen in weekblad ‘The Socialist’)

De film ‘Beasts of No Nation’ over kindsoldaten in West-Afrika haalde de selectie bijvoorbeeld niet. Het is nochtans schitterend geschreven en geregisseerd. De erg talentvolle acteurs zijn bijna allemaal zwart.

De selectie voor de Oscars wordt gedaan door voornamelijk blanke mannen van boven de 50 jaar oud. Ze vertegenwoordigen de rijke elite van de entertainmentindustrie.

Als jonge zwarte actrice stel ik me de vraag waarom ze enkel ‘zwarte films’ selecteren als die gaan over de onderwerping van minderheden door rijke blanke mannen?

Acteurs, producenten, theater- en filmmakers die niet blank zijn, komen heel weinig aan bod. Ook vrouwen zijn ondervertegenwoordigd. De besparingen in de kunstsector, de hogere inschrijvingsgelden aan kunstscholen en universiteiten raken ons disproportioneel harder. We kregen nooit een volledige en gelijke kans om vertegenwoordigd te zijn en naar voor te treden.

De entertainmentindustrie wordt steeds meer een private speeltuin van de rijken. Het beperkt de kansen voor zwarte en Aziatische acteurs om hoofdrollen te spelen.

In plaats daarvan worden we beperkt tot kleine, ondersteunende en vaak stereotype rollen. De mensen die de projecten financieren en organiseren, vertrekken van de wereld waarin zij leven: een steeds blekere wereld waarin stemmen vanuit de arbeidersbeweging niet aan bod komen.

Van de 2900 Oscars werden er 31 toegekend aan zwarte acteurs. Dit komt zowel door het beleid van casting als door het besparingsbeleid. Dat moet gestopt worden zodat er ruimte kan ontstaan voor zwarten, vrouwen en mensen van arbeidersafkomst om zich uit te leven in kunst. Een democratische controle op media – met onder meer een vertegenwoordiging van kijkers en vakbonden in de entertainmentsector – zou eveneens helpen om de ‘witwasoperaties’ die we nu zien te vermijden.